Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.09.2012 23:15 - СТИХОВЕ НА ПОЕТИ ОТ ВРАБЕВО
Автор: kolevm38 Категория: Изкуство   
Прочетен: 6208 Коментари: 1 Гласове:
1



v

 

СТИХОВЕ НА ПОЕТИ ОТ ВРАБЕВО

МАРИЯ ЧАВДАРОВА

 

* БЯЛА ЛЯСТОВИЦЕ МОЯ *

До като те има,

докато съм жива,

все ще те намеря,

бяла лястовице моя.

Болката ми мигом

с тебе ще отлитне,

с радост да живея,

песен пак да пея.

И като те зърна,

тука ще се върна,

за да вдъхна вяра,

за да дам надежда.

Докато те търся

и нагоре гледам

с вяра, че те има,

зная, че съм жива.

 

ХРИСТО К. ГАНЕКОВ

* * *

Обичам те, небе,

защото си без граници,

защото си едно за всички земни.

С криле разлиствам

звездните ти страници,

но помня, че душите ни са тленни.

Кажи, небе,

във миг на откровеност

защо началото

при теб се връзва с края ?

И искаш ли, но без следа от ревност,

да ти призная -

ти за мен си рая.

 

***

Изплита стих след стих

премръзнало в сърцето ми небе.

Небето в моя стих проплаква.

Облаци, небесни водорасли,

в душата се заплитат.

А аз излитам !

За кой ли път ?

Небе, кога те любя,

гледай ме в очите!

Така се гледат птиците.

Земята няма да ревнува.

Ревнуват низшите .

Крилатите

обичат

истински .

 

ТАНЯ МИНЧЕВА

* * *

На Петя Дубарова

Чайки и гларуси тук не летят.

Балканът на море ми прилича.

Върхът е застинала в прилив

вълна,

а снегът – неразтопената пяна.

Небето е същото – като в Бургас.

На Петя бялата радост ме милва...

Чайки и гларуси тук не летят,

но чувам вика им протяжен

и бодрият плясък на тези криле,

и нейната жажда за полет.

И нейният смях – дори и във час -

е моят смях и моята младост.

Стихът и китарен, струнно-напевен

във времето наше остава.

 

СВЕТЛА КОВАЧЕВА

  • * В КРАЯ НА ЛЯТОТО *

  • Като приятен сън премина лятото

  • и лек ветрец напомни есента,

  • и птиците отлитаха във ято,

  • и малко тъжно стана в моята душа.

  • И ето – пак съм тук и дишам със охота,

  • възглавница ми служи камък твърд,

  • тук, при “Чешмата на живота”

  • аз черпя сили в този земен път.

  • Завих се със чувала от зебло,

  • на който ярка роза избродирах.

  • Това бе моето пано,

  • аз във мечтите си

  • за “свят от рози” се намирах...

  • А после грабнах четката с боите,

  • откъснах клонче с розов цвят

  • и след като го нарисувах,

  • със възторг възкликнах:

  • “О, как красив е този свят !”

  • И легнах по очи,

  • стърнището и цялата земя

  • с любов прегърнах.

  • И в миг усетих нежна ласка

  • и топлина на майчина ръка.

  •  

  •  
  • * ПРОЛЕТНА КАРТИНА *

  • Във клоните зелени славей пее,

  • облечени са цветовете в светлина.

  • Лъчисто ведрото небе синее

  • и възвестява Пролетта.

  • Щастлива Пролет, ти ела в душите

  • и дълго, мълчаливо остани.

  • Поддържай огъня пламтящ в мечтите

  • и ни окриляй в наште дни !

 

СТИХОТВОРЕНИЯ ЗА ВРАБЕВО

МИЛКА СТРАТЕВА

 

* В Р А Б Е В О *

  • Обичам те, любимо родно село,

  • понесло волно моите мечти.

  • Над теб Гяур баир издига чело,

  • окъпан в топли слънчеви лъчи.

  • На юг Балканът горд снага издига,

  • мълчи навъсен като войн той.

  • В Раздоле нощем вятърът разказва

  • легенди за незнаен смел герой.

  • Сред твоите поляни коленича,

  • целувам плодородната земя.

  • В студените ти извори обичам

  • да къпя искрената си душа.

  • Нали си моята усмивка детска,

  • нали си моята слънчева мечта.

  • Сълзите във очите ми за теб са,

  • дори да съм на края на света.

 

НИКОЛАЙ ЗАЯКОВ

  • * В Р А Б Е В О *

  • Бих искал тази нощ да няма свършек,

  • да няма други нощи, други дни.

  • И Врабево единствено и първо,

  • със всички вас да ме съедини.

  • Бий искал като някой Ботев четник,

  • да те целуна мой единствен бряг.

  • И мисълта за тебе да ми свети,

  • додето съм живял немил-недраг.

  • Далече си, аз също съм далече.

  • Но ти си моят мъничък всемир.

  • И като знак, че няма да сме вечни,

  • над всички нас стои Гяур баир.

  • И ние плачем, движим се , живеем,

  • със свой живот, със свое си лице.

  • Но Врабево е нашата идея,

  • но Врабево е нашето сърце.

  • Но Врабево е цялата ни възраст,

  • разсипана на дребно в някой град.

  • Но Врабево е детството ни пъстро,

  • държавата ни, целият ни свят.

  • Не знам без него колко ще сме бедни,

  • и щяхме ли да бъдем тука днес.

  • Но знам, че село Врабево е редник,

  • пред който генерал отдава чест.

 

 

СТЕФКА УГЛЯРОВА БОЖКОВА

* Р О Д Е Н К Р А Й *

  • Аз родена съм в Балкана -

  • в малък китен земен рай,

  • Врабево е мойто село -

  • моя свиден бащин край.

  • Сред баирите зелени -

  • там е моето селце !

  • Хората са му засмени,

  • всеки е с добро сърце.

  • Сутрин слънцето изгрява,

  • буди родната гора

  • и Гяур баир изправя

  • гордо своята снага.

  • Вечер вятърът повява

  • шепне горският листак,

  • а Гяур баир запява

  • песен за велик юнак.

  • А звездите едри греят,

  • мигат със очи безброй -

  • гледат слушат и немеят

  • във среднощния покой.

  • Спомен в детството ме връща-

  • в мен отеква весел звън.

  • Бащината родна къща

  • пак повика ме на сън.

  • Родно мое, хубаво селце !

  • Дето и да бъда в този час -

  • винаги си в моето сърце,

  • вечно ще обичам тебе аз !

  • КЛЕТВА ДАВАМ ТУК ПРЕД ВАС

  • И ПРЕД ВАС СЕ ВРИЧАМ,

  • ЧЕ ДО СЕТНИЯ СИ ЧАС

  • ВРАБЕВО ЩЕ СИ ОБИЧАМ !!!

 

* ДОБРЕ ДОШЛИ *

  • Добре дошли отново, врабевени,

  • от радостна усмивка озарени!

  • За срещата другарска наша -

  • да вдигнем тост със пълна чаша !

  • И всек да си спомни в този ден,

  • че в село Врабево е той роден

  • и че по цялата ни земна шир

  • един – единствен е Гяур баир !

  • В миналото всеки да се върне -

  • детството нерадостно да зърне.

  • Да си припомни бащината стряха

  • и залъка корав на сиромаха.

  • Да си припомни мъката човешка,

  • окърпената , отесняла дрешка,

  • чорбата сладка в глинена паница

  • и простичката дървена лъжица.

  • Да чуе звън и от стадата бели,

  • нагоре по баира пак поели.

  • Да си припомни босото овчарче

  • и кучето, най-верното другарче.

  • Да се завърне в спомените стари -

  • да си припомни детските другари,

  • безкрайните наивни лудории,

  • които никога не могат да се скрият.

  • Да си припомним образа на мама

  • и строгите очи на своя татко,

  • родителската им любов голяма -

  • ех, детство, толкова си кратко!

  • Да вдигнем тост със пълна чаша

  • за срещата другарска наша.

  • От радостна усмивка озарени -

  • добре дошли отново врабевени !...

  • Посветено на земляческите срещи на врабевени живеещи в София.

 

 

    * НОЩ НАД ВРАБЕВО *

  • Като завеса пада мрака

  • и Врабево за сън утихва.

  • Този миг със трепет чакам,

  • щастлива съм и се усмихвам.

  • Усмихвам се на тишината,

  • пленила нощната тъма.

  • И радвам се на красотата

  • на всяка грейнала звезда.

  • От непосилната умора

  • след трудовия селски ден,

  • за сън жадуващите хора

  • заспиват тихо с дъх стаен.

  • Сама сред селския ни двор,

  • и мен нощта ме приютява,

  • заслушана как в строен хор

  • щурците весело припяват.

  • Над мен небето със звезди,

  • които сякаш ми намигат

  • и струва ми се /но уви!/,

  • че с ръка ще ги достигна.

  • А вятърът откъм баира

  • играе с моята коса,

  • подухва леко и не спира -

  • легенда шепне ми в нощта.

  • Заслушвам се и ето, чувам

  • как думи тихичко реди

  • и за Деляна аз тъгувам,

  • живяла тежко и в беди.

  • С хубост тя била дарена

  • и най-работна сред момите.

  • Въздишка не една стаена

  • прикривали добре момците.

  • Работила по чужди ниви,

  • че нямала си тя имот.

  • Сирак била и дните сиви

  • гнетели нейния живот.

  • Но на сиромах върви ли,

  • та даже и във любовта?

  • Отде събрала сетни сили,

  • за да посрещне тя скръбта?

  • И неусетно в тъмнината

  • пред мен картина оживява -

  • легендата добре позната,

  • като на филм се появява...

  • А вятърът повява леко

  • и сякаш в нощния ефир

  • дочувам нейде от далеко:

  • “Гяур баир, Гяур баир...”

  • Пролайва куче сънно в мрака

  • и то прекъсва моя блян,

  • а Врабево стаено чака

  • деня от слънцето огрян...

 

 

* СЛАВА ВАМ *

  • Спокойно спете вечния си сън,

  • от битките жестоки уморени!

  • А славата като камбанен звън

  • да прокънти, герои врабевени !

  • В мир да легнат костите Ви бели,

  • пръснати по цялата земя!

  • Българийо, кръвта си те пролели

  • за твоите бъднини и свобода!

  • Те гордо носели са родни знамена,

  • в битките жестоки устремени.

  • Не ще забравим ваште имена -

  • ще славим вас, герои врабевени !

  • Един завет оставили са нам -

  • отечеството мило ний да любим!

  • И нека винаги да тънем в срам,

  • ако завета ваш погубим !

  • Не ще потънете в тъма в забвение,

  • герои от борбите уморени !

  • Ще ви запомнят бъдни поколения!

  • Слава вам , герои врабевени !

 

* НА ЗАГИНАЛИТЕ ГЕРОИ ОТ ВРАБЕВО *

  • Бъди благословена ти, врабевска земя !

  • На поколения нашепвай юнашки имена!

  • Гордей се, че създала си синове герои,

  • че ти си тяхна майка, а те децата твои.

  • Гордей се, Врабево, че тук са те родени!

  • От твоите легенди и песни вдъхновени!

  • Научили са тук родина да обичат,

  • пред враговете покорно да не коленичат!

  • По Ботевски да любят или да намразят

  • и чисти знамената родни да опазят,

  • с името свещено “България” в уста

  • да срещнат безстрашно дори и смъртта!

  • Оставили спокойно родния си праг,

  • за да срещнат мъжки всеки чужд и враг -

  • без да пожалят живот, семейство, младост

  • в защита на Родината отивали със радост !

  • И нека не тревожим последния им сън,

  • а песен да им пее тих камбанен звън!

  • За отдих те са легнали в гроба си със мир,

  • над тях да бди като орел и Гяур баир !

 

 

  • * НА П Ъ Т *

  • Пътят извива, завой след завой,

  • и всичко е толкоз зелено!

  • Отвред ме облъхва безкраен покой,

  • че даже потръпвам смутено.

  • Загърбили градската пъстрота,

  • пътуваме с теб само двама

  • и сякаш далече сме ний от света,

  • изпълнен с безкрайна измама.

  • Усещам как си разтварям душата,

  • жадуваща този простор.

  • И жадно поглъщам аз тишината,

  • на снемам от гледката взор.

  • И като птица търсеща клони,

  • където гнездо да си свие -

  • душата ми свита в силна агония

  • в Балкана зелен ще се скрие.

  • Обзема ме радост, че всяка незгода

  • тук ще потъне в забрава,

  • че тази зелена дива природа

  • спокойствие мен ще дарява.

  • И ето, след сетния остър завой -

  • Гяур баир с дигнато чело.

  • Под него, задъхано в летния зной,

  • е сгушено нашето село !!!

 

Автор : Стефка Углярова Божкова

 

 

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

 

 

 

 

 

  •  

     

     

     

  •  




Гласувай:
1



1. анонимен - pipinana
22.09.2012 00:25
hubavi sa ...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: kolevm38
Категория: Изкуство
Прочетен: 10388635
Постинги: 7858
Коментари: 2111
Гласове: 1996
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930